GRAV CMS zelf en ook de plugins die gebruikt worden komen regelmatig met nieuwe versies en dus moet ook je website updates krijgen. Daarbij is het ook belangrijk dat je regelmatig een backup maakt van het systeem. Gelukkig is dit allemaal zeer eenvoudig te regelen in de Admin-omgeving. Zodra je de Admin-omgeving opstart zul je meteen merken of er updates nodig zijn:
In bovenstaande afbeelding kun je zien dat zowel GRAV zelf als een aantal plugins een update nodig heeft. Nota bene, dit wil niet zeggen dat je website niet meer goed zou functioneren. Het is dus ook niet zo dat je continu moet opletten of er geen updates zijn. Maar als je toch in de Admin-omgeving zit, stel ik voor dat je de updates uitvoert.
Daarbij is het belangrijk dat je eerst GRAV update en daarna de plugins. Het kan namelijk zijn dat sommige updates van de plugins afhankelijk zijn van een nieuwere versie van GRAV.
Dus klik eerst op de knop Update Grav now. Als je dat doet krijg je eerst nog een scherm waarbij confirmatie gevraagd wordt om GRAV up te daten door op Continue te klikken. Het systeem zal dan de nodige bestanden downloaden en installeren. Klaar.
Vervolgens klik je in het linker menu op Plugins. Je zult dan te zien krijgen welke plugins een update nodig hebben:
Je kunt ze nu in één keer updaten door op de knop Update all plugins te klikken. Ook dan krijg je eerst een confirmatie-scherm te zien. Klik op Continue.
Achter elkaar krijgen nu de plugins een update:
Soms lukt het niet om alle plugins in één keer up te daten. Meestal lukt het dan wel om plugins afzonderlijk up te daten. Klik daarvoor in het Plugin-scherm op de plugin die een update nodig heeft. Klik op de knop Update available naast de naam van de plugin.
En vervolgens op de knop Update plugin rechts bovenaan:
En confirmeer door op Continue te klikken. Als GRAV en alle plugins een update hebben gekregen kun je in het Dashboard zien dat alles nu OK is:
Via het Dashboard kun je ook backups maken. Het is altijd verstandig om dit te doen voordat je (grote) veranderingen doorvoert in je site.
In Dashboard klik je op de groene knop Backup now. Als het proces klaar is komt er een paarse knop in beeld dat de backup klaar is voor download:
De gedownloade backup zal als een zip-bestand op je computer gezet worden in de standaard Download-map van je systeem. Ook online blijft er een bestand aanwezig met daarin de backups in de folder backup in de root van de bestanden van je site.
In Dashboard kun je via het menu Tools in de Backup-manager terechtkomen, waar je een en ander kunt instellen en zelfs een schema kunt aanmaken dat regelmatig zal zorgen voor het maken van backups.
In deze manager kun je kiezen voor de tab Direct install en daar kun je een thema, een plugin of zelfs een complete backup direct installeren en zo terugkeren naar een oudere situatie.